Presentation, historia Tor

                                                Såhär såg Tor ut när vi kikade på honom.

Tor
Shetlandsponny
Valack
Född 2008

Tor jag såg jag en annons på i början av mars 2014, han var till salu för 4000:-, chansade och skickade ett mejl om han skulle kunna tänkas lånas ut på foder till en början, fick svaret ja och sen en måndag var vi och kikade på honom, samma helg den veckan hämtade vi hem honom till Söre. Han stod på en liten gård utanför Örebro, utan hästsällskap men hade får bredvid sig och grisar inne i lagårn. Vi fick på en trasig grimma och ledde ut honom, han var lite nervös och blåste upp sig, men var lätt att gå med och flyttade fint på rumpan när man bad honom. Sen gjorde han nått som faktiskt var ganska avgörande, han drog ned blixlåset på min jacka, haha. Japp, tänkte jag, han ska med hem! En sån påhittig ponny ska jag ha, och söt var han också, på nått fult vis! ;-) Sagt och gjort, på helgen åkte jag, mammi, sambon och svärföräldrarna dit, skrev foderavtal och åkte hemåt. Svårlastad va han, stackarn hade aldrig åkt transport förut men stod snällt stilla när vi åkte. 

                                                                         Tor i början.
 
Det var en ohanterad, tjock, overkad ponny jag fick hem. Det var först i sen våras han började se fin ut, nu är han lite tjock fortfarande från sommarbetet men har desto mer muskler! I alla fall, i början var det bara promenader, miljöträning och inklickning som gällde, inga problem sa Tor och tog allt med ro, han har varit nästan 100% trafiksäker ifrån början och redan efter ett par dagar lärde han sig sitt första trick, puss. Lite senare började tömkörning och sedan i maj någon var han inkörd, vila på det i sommar så är han nu en kanon körponny som inte drar sig för något. Vi har utvecklat trickträningen litegrann men det är något vi ska fortsätta med givetvis, även så dressyren i tömkörningen och förhoppningsvis ska jag få tag i en passande kapson så vi kan komma igång lite med akademiskt. Han är även insutten av mig, vilket inte har varit några bekymmer alls, och förhoppningsvis ska min lillasyster försöka rida in honom i vår/sommar. 

Tor är en fantastisk ponny, och nu i oktober blev jag ägare på honom, efter ungefär ett halvår som fodervärd! Det är tryggt att veta att ingen kan ta honom ifrån mig och han ska få stanna hos mig så länge jag har möjlighet till det. Han har en riktig humor, älskar att arbeta med kroppen och vaktar sin matte över allt annat. Sätter sig någon annan och kör surar han mest ihop, samma sak och min andra ponny, Räkan ska följa med på promenad så blir han skitsur, haha! Det bästa han vet är att få jobba, han är en riktig arbetsnarkoman, han älskar körningen och springer gärna lös med i skogen, dessutom, är han så fruktansvärt nyfiken på allt och ryggar inte för mycket. Han är en riktig klippa och jag är så tacksam för honom! ♥

 
                                                                     I somras











Kom ihåg mig?
Varmt välkommen! Hanna heter jag, snart 18 vintrar, bor i Värmland med min sambo och våra djur, bl.a. mina två ponnier Tor och Räkan. Ni finner presentationer om oss alla! Här kommer ni få följa med i mitt liv som distansstudent och tjej som försöker hitta sin plats här i världen. Det kommer handla om barfotahovar, trickträning, healing, körning, långa tyglar, klickerträning och en massa mer, åt det naturlika hållet!